Wkrótce potem przekazaliśmy Państwu materiały dydaktyczne do powtórek i samodzielnej pracy. Wskazane opracowania można było odesłać nauczycielom na ich pocztę elektroniczną. Ale ten temat omówię niżej.
Wczoraj, tuż przed północą, podobnie jak inni dyrektorzy szkół w Polsce, otrzymałem maila od Ministra Edukacji Narodowej Dariusza Piontkowskiego przekazujący zaktualizowane komunikaty i rozwiązania do wprowadzenia w jednostkach systemu oświaty, w tym także w naszej szkole.
Przedstawiam poniżej istotne fragmenty maila Pana Ministra.
Zmieniliśmy przepisy, dzięki którym możliwe jest prowadzenie kształcenia na odległość w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkół i placówek oświatowych w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID- 19. Określiliśmy zasady prowadzenia nauczania na odległość i stworzyliśmy możliwość oceniania i klasyfikowania uczniów.
- zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19,
- w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.
Zgodnie z zapisami rozporządzeń od 25 marca 2020 r. nauka będzie obowiązkowo odbywać się z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
W związku z tym od poniedziałku, tj. 23 marca 2020 r. w „Strefie Pracownika” będą dostępne loginy oraz hasła do Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej (epodreczniki.pl) dla nauczycieli i uczniów. Proszę o przekazanie powyższych uprawnień nauczycielom, a nauczycieli o przekazanie ich uczniom.
Apeluję do Państwa i proszę o zwrócenie szczególnej uwagi na równomierne obciążenie ucznia zajęciami w danym dniu (…). Nauka na odległość jest dziś koniecznością i stanowi dla nas wszystkich wyzwanie.
Proszę również o zapoznanie się z załączonymi materiałami: komunikatem ministerstwa edukacji na temat kształcenia na odległość oraz informacją „Praktyczne porady jak organizować kształcenie na odległość”.
Łączę wyrazy szacunku,
Dariusz Piontkowski Minister Edukacji Narodowej
Załączniki:
2020.03.20_Kształcenie na odległość_nowe regulacje prawne MEN.DOCX
Rozporządzenie MEN nowelizacja-COViD-19 (art 30b.)pdf
Uzasadnienie do rozporządzenia zmieniającego 30b.pdf
Kształcenie na odległość poradnik.docx
Rozporządzenie MEN COViD-19 art. 30c.pdf
Uzasadnienie do rozporządzenia art. 30c.pdf
Tyle w mailu Pana Ministra Piontkowskiego.
Zdecydowana większość dotychczasowych propozycji MEN, wskazanych portali, e-podręczników dotyczy kształcenia ogólnego na różnych szczeblach. Zrozumiałe, że dla szkół przygotowujących do zawodu na przygotowanie materiałów dydaktycznych przyszło by sporo poczekać. Zawodów w Polsce jest blisko dwieście, a kwalifikacji jeszcze więcej. Wśród tych zawodów są oczywiście „nasze” zawody technika rachunkowości i technika administracji.
Korzystając z porad informatyków zapoznawałem się możliwościami technicznymi rozwiązań nauczania na odległość w naszej szkole. Można by wykorzystać np.:
– https://zoom.us/pricing
– slack – uchodzi za bardzo fajne do zarządzania, bo można otworzyć grupy i zautomatyzować dużo procesów
– skype
– appear.in – z tego można też nagrywać
– Microsoft Teams – też można porobić grupy, przeglądać wrzucone już pliki, korygować plan zajęć, przekazywać komunikaty.
1. Wielu słuchaczy wcześniej pracowało – nie wiem jak teraz.
2. Życie rodzinne, obowiązki zawodowe, konflikt ról społecznych i inne przyczyny wpływały na słabszą niż zazwyczaj frekwencję słuchaczy, a w konsekwencji na wiadomości i umiejętności, wyniki kartkówek i sprawdzianów.
3. Możliwość zgromadzenia Państwa przy komputerach w tym samym rzeczywistym czasie
chyba byłaby mało prawdopodobna, np.
a/ w dni zajęć wyznaczonych w harmonogramach o godzinie 16.00 lub 18.00, a dla administracji także w sobotę o 8.00 lub 10.00
b/ w zakresie punktu 3a/ czekam na Państwa uwagi lub najlepiej osobiste deklaracje o przewidywanej dyspozycyjności we wskazanym czasie.
4. Moim zdaniem słuchacz uczy się sam, a nauczyciel powinien mu wytłumaczyć istotne
zagadnienia, odpowiedzieć na pytania, wskazać potrzebne materiały dydaktyczne i ćwiczenia, z nieco późniejszymi poprawnymi odpowiedziami jak należało to zrobić.
5. Możliwość panelu dyskusyjnego, jak np. polityków w studium telewizyjnym, czy nauka w
pierwszej klasie podstawówki z możliwością widzenia się mauczyciela i każdego słuchacza
widocznego na pasku u góry oglądałem w rzeczywistości jeszcze wczoraj. Są ciekawym
osiągnięciem technicznym, ale niezbyt ważnym moim zdaniem w nauczaniu dorosłych.
6. Dla dorosłych słuchaczy najważniejsze jest znaleźć czas i motywację do nauki w imię lepszej przyszłości dla siebie i bliskich sobie osób.
7. Każdy z Was ma potrzebne podręczniki, dostęp do komputera, Internetu i dostępnych tam aktów normatywnych, kalkulatorów, użytecznych portali (które jeszcze doślę).
W każdej ważnej dla Was sprawie proszę dzwonić jak do tej pory na mój powyższy numer.
mgr Henryk Grygowicz
Dyrektor NSPG
tel. 505 023 428
PS. Kolejne materiały dydaktyczne, rozwiązania, informacje o pomocach dydaktycznych i podręcznikach już wkrótce w odrębnych mailach.